Dítě v Dlouhé 2024 zná vítěze
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekJedenáct představení 26. ročníku festivalu pro děti a jejich dospělé Dítě v Dlouhé, který probíhal v pražském Divadle v Dlouhé od 12. do 17. dubna, vidělo 2 250 převážně dětských diváků a návštěvnost dosáhla 92,3 %. Festival Dítě v Dlouhé je soutěžní přehlídka mimopražských divadel a letošní ročník má rovnou tři oceněné. Cenu Jana Borny, která je hlavní cenou festivalu, získala inscenace Naivního divadla Liberec v režii Michaely Homolové Červený balónek. Tuto cenu uděluje festivalová porota, letos ve složení: dramaturg a lektor Luděk Horký, režisér a dramaturg Ivo Kristián Kubák a mecenáška umění Veronika Winklerová. Rozhodnutí poroty zdůvodnil Luděk Horký: Odborná porota uděluje Cenu Jana Borny inscenaci Naivního divadla v Liberci Červený balónek za to, jak citlivě a přitom naléhavě zprostředkovává dětem předškolního věku témata samoty a přátelství, jak působivě zpracovává atmosféru betonového města a nebojí se předat nejmladším divákům ani takové pocity jako jsou smutek, stesk či úzkost, čímž skvěle rozvíjí jejich emoční inteligenci. Inscenace vzniklá volně na motivy filmu Alberta Lamorisse z roku 1956 je velmi současná a hlavně hravá. Překvapuje účelnou jednoduchostí a něžnou průzračností své nezaměnitelné poetiky.
Porota se rozhodla udělit i Zvláštní cenu, a to inscenaci brněnského Divadla Polárka Babička: Není více dobré stařenky? v režii Terezy Karpianus. Toto rozhodnutí odůvodnil Ivo Kristián Kubák: Inscenace Divadla Polárka Babička: Není více dobré stařenky? režisérky Terezy Karpianus si vytyčila nelehký cíl: demytizovat a odidealizovat národní poklad, Obrazy venkovského života neboli Babičku Boženy Němcové. Brněnští na to jdou nadmíru chytře, nikoli skrze pramáti rodu, ale skrze její vnoučata a slepice, a také skrze výraznou až karikaturní výpravu. Inscenace román dekomponuje na několik klíčových vzpomínek a snahu o jejich reinterpretaci, doplněnou v závěru osobními dokumentárními vstupy hereček a herců o jejich vlastních babičkách. Nenásilně do děje vtahují mladé diváky a nejeden příběh nebo vzpomínka pronesená na jevišti vzbuzuje silný ohlas v hledišti. Celkově jde o velmi zdařilou kombinaci dokumentárního divadla pro děti s přidanou hodnotou pokusu o nový výklad Babičky v kontextu současných společenských témat.
Vítězem diváckého hlasování a držitelem Ceny Dítko se stala inscenace Malého divadla z Českých Budějovic Karkulka vrací úder v režii Janka Lesáka.
Festivalový program byl o víkendu určen divákům již od tří let a jejich dospělému doprovodu, ve všední dny pak vedle veřejnosti také školním kolektivům a členům Klubu mladých diváků. Hravým doplňkem letošního ročníku byla rozšířená realita, v níž ožily vybrané ilustrace Kateřiny Illnerové.
Festival se konal za podpory zřizovatele Divadla v Dlouhé hl. m. Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury ČR a dalších partnerů.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Letní divadelní festival na jihu Čech Jižní Svéráz
Unikátní site-specific divadelní festival, který je součástí vítězného konceptu Evropské hlavní město kultury ...celý článek
Festival Setkání Stretnutie 2024 je za dveřmi
28. ročník mezinárodního divadelního festivalu Setkání Stretnutie přinese v termínu 14. - 18. května 2024 výbě ...celý článek
Festival queer divadelního umění WILD!
Poslední květnový týden zavítá do pražské Venuše ve Švehlovce mezinárodní festival WILD!, který představí soud ...celý článek
Časopis 20 - sekce
HUDBA
Bastard: křížení lásky a zla
Městské divadlo Brno uvádí na Hudební scéně nové nastudování společného díla Zdenka Merty a Stanislava Moši BA celý článek
OPERA/ TANEC
Madama Butterfly a nabídne hned dva vyhlížené debuty
Osmnáctá sezóna oceňované série kinopřenosů z Metropolitní opery v New Yorku, která v posledních letech pod celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora
Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o celý článek