Kde sv. Cyril a Metoděj nebyli – věnováno výročí úmrtí sv. Metoděje 6. dubna 885
autor: archiv
zvětšit obrázekVelké cyrilometodějské výročí již bylo oslaveno, čas však běží neúprosně a přinesl další, podobně pěkně zaokrouhlené – 6. dubna si připomeneme – pokud na to v rámci příprav na husovské oslavy nebudete zapomenuto – 1130 let od smrti sv. Metoděje. O něm i jeho bratru bylo mnoho vybádáno a napsáno, přesto zůstává v jejich životech řada nerozřešených a zatím neřešitelných záležitostí - místo Metodějova pohřbu, osud jeho ostatků a další.
Jejich pobyt v Mikulčicích nebo Metodějova rezidence v Sadech v Uherském Hradišti jsou již nanejvýš pravděpodobné, otázka, zda také zavítali do třetího z význačných velkomoravských center, do Pohanska u Břeclavi, zatím nebyla položena či nebyla pokládána za relevantní. Nebylo by to tak od věci – i tam sídlila křesťanská elita jak dokazují základy kostela – zatím jediné dochované, protože u ostatních bylo zdivo rozebráno jako stavební materiál a základy se dochovaly jen v negativním otisku.
Kdyby se dnes oba svatí bratři vydali do Pohanska, měli by to možná s orientací horší než tehdy. Musela tam vést cesta dobře uzpůsobená v močálovité krajině pro pohyb pěších ale i koňů a vozů, zatímco dnes lze ve spleti větvících se a křižujících se silnic na periferii Břeclavi lehce zabloudit. I když by si Pohansko zasloužilo jistě víc pozornosti, odkazuje na něj v samotném městě jen špatně čitelná turistická směrovka před nádražím.
Po překonání terénních překážek na turistické stezce, které snad mají upomínat na zábrany proti vpádu útočníků – třeba brodění přes velkou louži pod viaduktem – a odolání svůdné vůni hub linoucí se z lužního lesa, se před poutníkem otevře ohromná louka s barevnými květy osvětlená sluncem - plocha hradiště. Ne nepodobná mikulčickému areálu, jen poněkud menší a téměř v rovině, nepatrně vyvýšená nad terén, vymezená stále znatelným příkopem. Představit si důkladné palisádové opevnění nedá ani velkou námahu. Dřevěné klády však zničil dávno nepř&iac ute;tel nebo podlehly času, a tak nic nebrání pohledu na empirový lovecký zámeček Lichtenštejnů po rekonstrukci novém hávu, který jak zjistíme později, se odráží v hladině rybníka.
Plány a popisy informují o tom, jaké stavby na hradišti stávaly, některé z nich se pokusili pro větší názornost archeologové zrekonstruovat. Unikátní je kultovní místo - kruh vytvořený z dřevěných kůlů, uprostřed s jakousi figurou – božstvem, jeden z mála dokladů slovanského náboženství. Situace naznačuje, že lidé reagovali na zhroucení velkomoravské vládní a církevní struktury na začátku 10. století návratem ke staré víře.
Jak bydlelo obyvatelstvo – pokud to nebyl zrovna místní hodnostář - ukazuje polozemnice. Ani se nechce věřit, že by lidé, kteří byli schopni produkovat krásné šperky a jiné vzácné předměty, byli ochotni bydlet v tak neútulném domě.
Z plochy hradiště prozkoumané a stále prozkoumávané archeology pochází spousta předmětů, které našly své místo v nové expozici v zámečku.
Výstava uvnitř seznamuje návštěvníky s životem na hradišti po všech stránkách. Archivní snímky představují více než padesátiletou historii zdejšího výzkumu a osobnosti, které tu působily, podobně jako film promítaný ve smyčce. Pro lepší představu o podobě Pohanska jsou zde modely.
Dění na hradišti a jeho stopy v nalezených předmětech je rozděleno do tématických oddílů - v přízemí každodenní život a činnosti – nástroje nejen jako samostatné exponáty ale v procesu výroby - model stavu, přesleny člunky vypovídají o tkalcovství, keramická pec o hrnčířství, pece na tavení železa a široký sortiment nástrojů o železářství a kovářaství. Horní patro představuje život elity – architektura včetně pozůstatků kamenných staveb, církev, pohřbívání –doložené rekonstrukcí hrobu, obchod, vojenství apod. Exponátům jsou vyhraženy velké skleněná vitríny, kde jednotlivé předměty mají do st prostoru, aby vynikly svým tvarem a neztratily se mezi ostatními, vedle toho stručné a výstižné komentáře, popisky, nákresy, plány a velkoformátové fotografie.
K tomu nejatraktivnějšímu patří šperky – nejen všechny možné druhy stříbrných a zlatých náušnic, gombíků, nákončí, kaptorg ale i celá dílna na jejich výrobu - šperkařské pícky, tyglíky a pájky. Pozoruhodný je také pokus jednoho z archeologů odhalit technologické tajemství a vyrobit tehdejším způsobem podobný šperk, který může návštěvník sledovat na filmovém plátně. Pravděpodobně to tak velkomoravští šperkaři opravdu prováděli, ale měli přece jen více praktických zkušeností, experimentující odborník vzhledem k tomu jak dlouho mu trvala výroba, by se mezi nimi as i neuživil.
Expozice poučuje o hradišti v Pohansku velmi plasticky a komplexně, nepřetěžuje nezáživnými informacemi. Svou koncepcí i moderními prostředky má evropské parametry – jak je tomu i ostatních velkomoravských expozic – a má smysl vypravit se za ní i do těchto odlehlých končin. Body navíc ji přidává i prostředí - rozlehlé sály zámečku nebo parková úprava okolí přecházející do největší obory v České republice (s více než 4 200 hektary) a také jedno ze zastavení „Krystlovy podunajské glyptotéky“, moderní obdoby křížové cesty, se „Stromem větrné harfy“.
V celé této směsici ponurého pohanství, klasicistní elegance a moderního umění už představa sv. Cyrila a Metoděje jaksi bledne a mizí....a tak se zdá, že zde asi nejspíše nikdy nebyli, i když - kdo ví?
(ohlédnutí za letní návštěvou v Pohansku)
Časopis 44 - rubriky
Časopis 44 - sekce
DIVADLO
Cirkusové noci ovládnou poprvé Českou republiku
Česká republika se letos poprvé zapojí do mezinárodního projektu Cirkusové noci, který proběhne od 15. do 17. celý článek
HUDBA
Hudební tipy 45. týden
Queen: Rock The World
Pozadí vzniku kultovního alba News of the World, které přineslo zásadní hity We Will celý článek
OPERA/ TANEC
Juniorský balet NdB představuje původní choreografie
Juniorský soubor Baletu NdB uvádí v divadle Reduta program s názvem Balet NdB2: Silent Woods / Capriccio / For celý článek